ورزش درمانی

تمریناتی برای تقویت عضلات چشم

همانگونه که بدن انسان به ورزش احتیاج دارد، چشم ها نیز نیازمند آن هستند تا فرد با تقویت عضلات، میدان دید بیشتری کسب کرده و کمتر در معرض ضعف بینایی قرار گیرد.

اگرچه کار با کامپیوتر موجب خستگی چشم ها می شود ولی با افزایش سن، بینایی تحت تأثیر قرار گرفته و قدرت انطباق کاهش پیدا می کند بنابراین افزایش قدرت عضلات تشکیل دهنده چشم برای تقویت بینایی اهمیت زیادی پیدا می کند.

انجام روزانه یکسری تمرینات ورزشی خستگی چشم را کاهش داده و پیرچشمی را به تعویق می اندازد. روی یک صندلی راحت بنشینید. کف دست ها را به یکدیگر بمالید تا زمانی که گرمای آن را احساس کنید. چشم ها را ببندید و آنها را با کف دست بپوشانید. از فشردن چشم ها خودداری کنید و اجازه ندهید کمترین نوری از لابه لای انگشتانتان عبور کند. اکنون روی فضای تاریک پیش روی تمرکز کنید و به مرور خاطرات خوشایند گذشته بپردازید. پس از سه دقیقه به طور آهسته چشم ها را باز کرده و هر چند ساعت یک مرتبه این تمرین را تکرار کنید.

در تمرین بعدی ابتدا چشم ها را به مدت سه تا پنج ثانیه محکم ببندید و سپس بگشایید. این ورزش را روزانه هفت الی هشت مرتبه انجام دهید.

یک حوله را در آب گرم قرار دهید و حوله ای دیگر را با آب سرد خیس کنید. یک حوله را به آرامی روی صورت بخصوص ناحیه ابرو، پلک و گونه قرار دهید و پس از مدتی آن را برداشته حوله دیگر را روی صورت قرار دهید اما دقت داشته باشید که حوله آخر مورد استفاده، سرد باشد.

هر چند وقت یکبار حوله ای را در آب گرم خیس کرده و با آن گردن، پیشانی و گونه ها را ماساژ دهید.

هنگام انجام کار چشم ها را ببندید و پلک ها را با حرکات چرخشی انگشت بدون فشار بر چشم ها به مدت یک تا دو دقیقه ماساژ دهید. روزانه چند مرتبه چشم ها را جهت عقربه های ساعت و خلاف آن بچرخانید.

هر چند ساعت دست از کار کشیده و به شیئی به فاصله ۵۰ متر دورتر برای ۱۰ تا ۱۵ ثانیه خیره شوید. سپس به آرامی نگاه خود را تغییر داده و به تماشای اشیای نزدیک خود بپردازید. این تمرین را پنج مرتبه تکرار کنید. به فاصله ۱۵ سانتی متری از پنجره بنشینید.

یک علامت روی شیشه قرار دهید سپس چند دقیقه آن را تماشا کرده و چند دقیقه روی اشیای دورتر در آن طرف پنجره تمرکز کنید.

یک مداد را روبه روی خود قرار دهید و به آهستگی آن را به نوک بینی خود نزدیک کنید. مداد را با چشم ها دنبال کرده و روی آن تمرکز کنید.

روبه روی دیوار بایستید و بدون آنکه سرتان را تکان دهید سعی کنید با حرکات چشم نوشته ای را روی دیوار بنویسید.

تصور کنید روبه روی یک ساعت بزرگ ایستاده اید. اکنون به مرکز صفحه ساعت نگاه کنید سپس یکی یکی علامت های روی صفحه را تماشا کنید. این تمرین را بدون حرکت سر و حداقل ۱۲ مرتبه انجام دهید. در حال انجام این کار هر نیم ساعت دست از کار کشیده و به دورترین شیء قابل رؤیت اطرافتان که تباین و اختلاف وضوح کمتری با محیط اطرافش دارد بنگرید. چشم های خود را به بالا و پائین حرکت دهید. این تمرین را هشت مرتبه تکرار کنید و سپس حرکات را به چپ و راست تغییر دهید.

 

دکتر نگین از مرکز سلامت

تحریریه مرکز سلامت از مجموعه‌ای از پزشک‌های عمومی و رزیدنت‌های تخصصی برای تولیدمحتواهای خود در زمینه سلامت و بهداشت استفاده می‌کند. با خیالِ راحت این اطلاعات را مورد استفاده قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً عبارت زیر را حل کنید *

دکمه بازگشت به بالا