ایدز و اعتیاد

۱۰ اتفاق خوشایند با ترک سیگار

10 اتفاق خوشایند با ترک سیگار
10 اتفاق خوشایند با ترک سیگار

 

به سختی می توانیم باور کنیم با وجود تمام پیامدهای منفی سیگار که هر روز در موردشان صحبت می شود، هنوز هم تعداد زیادی هستند که دست از سیگار کشیدن برنمی دارند. اتفاق هایی که با ترک سیگار در بدن رخ می دهد، شاید آخرین یادآور برای این افراد باشد.

 

نیکوتین موجود در سیگار یک ماده محرک است، بنابراین اگر یک تا سه ساعت قبل از خواب سیگار بکشید، قلب تان کمی تندتر از زمانی خواهد زد که سیگار نمی کشید. وقتی این محرک را از عادات روزانه تان حذف کنید، به خودتان کمک می کنید تا به آرامش جسمی پیش از خواب دست پیدا کنید.

 

بوها را بهتر می فهمید
بوی سیگار دیگر از شما دور خواهد شد، بویی که همیشه مانند پوششی در اطراف تان موج می زد، و دیگر می توانید رایحه های نامحسوسی را که به سختی قابل تشخیص بودند را نیز بو بکشید.
خیلی از کسانی که سیگار را ترک می کنند، می گویند در عرض هشت روز احساس انرژی بیشتری دارند. با کسب انرژی بیشتر، فعالیت های بیشتری در طول روز می توانید داشته باشید
پوست، مو، ناخن انگشتان و لباس های تان بوی دود سیگار را جذب می کنند. دود سیگار برای غیرسیگاری ها بوی خوشایندی ندارد، بنابراین با ترک سیگار، بوی مطبوع تری را هم به خودتان و هم به اطرافیان تان می رسانید.
مزه ها را بهتر حس خواهید کرد
با ترک سیگار، غذاها برای تان خوشمزه تر خواهند شد. مزه هایی که چندان با ذائقه تان جور نبودند، برای تان خوشایند خواهند شد. انگار به یک رستوران عالی رفته اید و غذاها و طعم های جدید را کشف می کنید. البته افراد غیرسیگاری، همیشه چنین تجربیاتی را دارند.
خویشتن داری تان بیشتر خواهد شد
محققان عاداتی چون سیگار کشیدن را به عنوان شکست در خویشتن داری می دانند. آنها خویشتن داری را با عملکرد یک عضله مقایسه می کنند که هر چه بیشتر از آن استفاده کنید و به کارش بگیرید، قوی تر خواهد شد.

اغلب برای کاهش استرس سیگار می کشید. سعی کنید از مهارت های دیگرتان برای کنترل استرس استفاده نمایید؛ مثل مطالعه، خندیدن، ورزش و … . با بکارگرفتن توانایی های تان برای خودکنترلی، اعتماد بنفس بیشتری نیز پیدا خواهید کرد.
انرژی بیشتری خواهید داشت
خیلی از کسانی که سیگار را ترک می کنند، می گویند در عرض هشت روز احساس انرژی بیشتری دارند. با کسب انرژی بیشتر، فعالیت های بیشتری در طول روز می توانید داشته باشید.
صدایتان تغییر می کند
دیگر آن صدای خش دار، خشن و خلط دار را نخواهید داشت.

نیکوتین موجود در سیگار یک ماده محرک است

 

کمتر سرفه می کنید و ریه های تان سالم تر خواهند بود
تنفس بهتر، عمیق تر و آرامش بخش تر، جزو سریع ترین فواید ترک سیگار هستند. مجراهای ریه های تان موقع کشیدن سیگار، مسدود بودند، ولی حالا می توانند خون بیشتری دریافت کنند. وقتی ریه های تان به اندازه کافی خونرسانی شوند، دیواره ریه ها می توانند تا بیشترین حد ممکن منبسط شده و با هر نفس، هوای بیشتری در خود جای دهند.

 

بنا بر آمار اعلام شده، خطر مرگ در اثر سرطان ریه در میان مردهای سیگاری ۲۲ برابر و در میان زنان سیگاری ۱۲ برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است. زمانی که دست از سیگار می کشید، این خطر حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد کمتر می شود، اما این کاهش خطر طی یک دوره ۱۰ ساله بعد از ترک سیگار اتفاق می افتد.
اما نگذارید این روند زمانبر ناامیدتان کند و انگیزه ترک سیگار را از شما بگیرد، همین حالا ترک کنید و این پروسه را شروع نمایید تا خطر سرطان ریه برای تان هر روز به تدریج کم شود.
کارآیی تان بیشتر می شود
حالا که دیگر هر دودست تان آزاد است، می توانید کارآیی بیشتری داشته باشید. همچنین دیگر مجبور نیستید زمانی را برای سیگار کشیدن تلف کنید، مثلا در محل کارتان که سیگارکشیدن در آنجا ممنوع است، دیگر مجبور نیستید مدام به بیرون از ساختمان بروید و سیگار بکشید.
زمان و پول بیشتری برای چیزهای دیگر خواهید داشت
یک فرد سیگاری که روزی تقریبا یک پاکت سیگار می کشد، می تواند هزینه ماهانه سیگار کشیدنش را حساب کند. با ترک سیگار پول خوبی به جیب خواهید زد و این یکی دیگر از مزایای ترک سیگار است.
ضمنا دیگر مجبور نیستید تا فروشگاه یا جایی برای خریدن سیگار بروید و تمام زمان هایی را که کلا سیگار از شما می گرفت، حالا در اختیارتان است.
دیگر اماکن ناسالم پاتوق تان نخواهد بود
امروزه بیشتر اماکن عمومی سیگار کشیدن را ممنوع کرده اند و واقعا کمتر جایی پیدا می شود که فرد سیگاری در آنجا آزادی عمل داشته باشد. بنابراین در جاهایی که احیانا کسی مخالفتی با سیگار کشیدن نخواهد داشت، افراد دیگری هم هستند که آن فضا را برای همین آزادی انتخاب کرده اند و طبیعتا مملو از دود سیگار است.
با کنار گذاشتن این عادت مخرب، دیگر مجبور نیستید سراغ چنین جاهایی بروید و می توانید از تمام فضاهای متنوع و گوناگونی که وجود دارد با خیال راحت استفاده کنید.

دکتر نگین از مرکز سلامت

تحریریه مرکز سلامت از مجموعه‌ای از پزشک‌های عمومی و رزیدنت‌های تخصصی برای تولیدمحتواهای خود در زمینه سلامت و بهداشت استفاده می‌کند. با خیالِ راحت این اطلاعات را مورد استفاده قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً عبارت زیر را حل کنید *

دکمه بازگشت به بالا