داروی گیاهی و طب سنتی

گیاهان مفید برای دیابتی‌ ها

 

گیاهان مفید برای دیابتی‌ ها
گیاهان مفید برای دیابتی‌ ها

 

دیابت یا همان مرض قند تبدیل به یکی از جدی ترین نگرانی های حوزه ی سلامتی شده است. در حال حاضر تنها راه چاره پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

افرادی که از دیابت نوع ۱ یا ۲ رنج می برند باید تمام تلاش شان را برای کنترل قند خونشان بکنند که گاهی کار بسیار سختی است. اما هیچ چیز غیرممکن نیست به شرطی که به تغذیه ی خود دقت کنید. خوشبختانه گیاهان و ادویه هایی وجود دارد که به کنترل قند خون و در نتیجه مقابله با دیابت و اضافه وزن کمک می کنند. با ما باشید تا بیشتر با این گیاهان و ادویه ها آشنا شوید.

بابونه قند خون را کاهش می‌دهد
چای بابونه محتوی موادی با خواص درمانی است که برای آرامش و تسکین اعصاب مصرف می‌شود.  پیش از این عقیده بر این بود که آثار تسکین‌دهنده چای به علت خواص ضدالتهابی آن است. مصرف روزانه بابونه، می‌تواند سطح قند خون را در مبتلایان به دیابت تا ۲۵درصد کاهش دهد.

 مصرف روزانه بابونه، می‌تواند سطح قند خون را در مبتلایان به دیابت را کاهش دهد
بر اساس جدیدترین یافته‌ها، با مصرف روزانه چای بابونه به‌همراه غذا، از بروز بسیاری از عوارض جدی دیابت پیشگیری می‌شود.

بابونه قند خون را کاهش می‌دهد و منابع عوارض دیابت روی کبد می‌شود. بعد از یک روز کاری سخت، یک فنجان چای بابونه می‌تواند خاصیت آرام بخشی و تسکین دهندگی داشته باشد.

دارچین ادویه ای مناسب برای کنترل قند خون در دیابتی ها
دارچین یکی از ادویه های معروف در جهان است. این ادویه طعم فوق العاده ای به غذاها و کیک و شیرینیجات می بخشد. اما باید بدانید که دارچین خواص درمانی فوق العاده ای نیز دارد. این ادویه حاوی ترکیبات بیولوژیک فعالی است که برای کنترل قند خون در دیابتی ها مؤثر عمل می کنند. نتایج بررسی ها نشان می دهند که مصرف چند گرم دارچین در روز می تواند به کنترل قند خون و همچنین کاهش کلسترول بد خون کمک کند. این ادویه ی معطر همچنین باعث افزایش کلسترول خوب خون می شود.

دارچین، برای کنترل قند خون در دیابتی ها مؤثر است
زیره سیاه قند خون را کاهش می‌دهد
زیره سیاه قند خون و کلسترول را کاهش می‌دهد. زیره سیاه باعث افزایش حساسیت به انسولین و افزایش برداشت گلوکز از طریق سلول و متعاقباً کاهش قندخون می‌شود. همچنین دانه زیره از تشکیل محصولات نهایی گلیکاسیون که در دیابت معمول است و اغلب منجر به عوارض دیابت می‌گردد، جلوگیری می‌کند.

زیره سیاه قند خون و کلسترول را کاهش می‌دهد
شنبلیله گیاهی مناسب برای برای کنترل قند
اگر شما مبتلا به دیابت هستید به سبزی معطر شناخته شده برای همه ی ایرانی ها ارتباط بیشتری داشته باشید. شنبلیله که به صورت آرد نیز وجود دارد به بهبود تحمل گلوکز کمک کرده و به این ترتیب باعث کاهش قند و کلسترول خون می شود. می توانید از تخم شنبلیله هم برای کنترل قند خونتان استفاده کنید. در این صورت می توانید آن ها را قبل از مصرف در آب خیس و با شکم خالی میل کنید. می توانید قبل از مصرف هر نوع داروی گیاهی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

شنبلیله ، باعث کاهش قند و کلسترول خون می شود
سیر، درمان دیابت و پایین آوردن قند خون
سیر با داشتن ۴۰۰ ماده ی شیمیایی دارای فواید بی پایانی است، محققین دریافتند که مصرف سیر در درمان و پیشگیری از بسیاری آفات و بیماریها موثر است. سیر به پایین آوردن قند خون کمک می کند و افراد مبتلا به دیابت تحت نظر پزشک علاوه بر رعایت رژیم دارویی و غذایی خود می توانند از سیر نیز استفاده کنند.

سیر به پایین آوردن قند خون کمک می کند
زنجبیل ادویه ی فوق العاده برای کنترل دیابت نوع ۲
زنجبیل یک ادویه ی فوق العاده و خوش عطر و طعم است که در تهیه ی غذاها و شیرینیجات استفاده می شود. این ادویه برای دیابتی ها نیز مفید است. نتایج بررسی ها نشان می دهد که مصرف روزانه ۳ گرم از این ادویه (به صورت کپسول) به تنظیم کلسترول، کنترل قند و وزن افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می کند. اگر علاقه ای به مصرف کپسول زنجبیل ندارید می توانید روزانه دو فنجان چای زنجبیل بنوشید. البته حواستان باشد که مصرف زنجبیل زیاد برای افرادی که از فشارخون بالا رنج می برند توصیه نمی شود. می توانید به شیر یا چای معمولی نیز کمی پودر زنجبیل اضافه کنید.

 

سیر، به تنظیم کلسترول، کنترل قند و وزن افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می کند

 

زردچوبه موجب افزایش ترشح انسولین و کاهش قند خون می شود
زردچوبه یک طلای خوراکی است که در تهیه ی غذاها به وفور استفاده می شود. این ادویه به کاهش قند خون کمک می کند. زردچوبه یک ماده ی ضدالتهاب و حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که برای سلامت قلب مفید و به کاهش وزن کمک می کند. نتایج بررسی ها نشان می دهند که زردچوبه برای افرادی که از اختلالات مربوط به کلیه ها رنج می برند نیز مفید است. : زردچوبه سرشار از نیاسین، ویتامین B۳، کلسیم، آهن، روی، مس، پتاسیم و منیزیم است.

زردچوبه موجب افزایش ترشح انسولین و کاهش قند خون می شود و ادویه ای مناسب برای دیابتی ها است.

زردچوبه موجب افزایش ترشح انسولین و کاهش قند خون می شود

 

چوب میخک گیاهی مناسب برای افراد دیابتی
چوب میخک طعم معطر تندی دارد که برای تهیه ی انواع غذاها استفاده می شود. این گیاه ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی قوی ای دارد که در کنترل قند خون به دیابتی ها کمک زیادی می کند. نتایج پژوهش ها نشان می دهند که مصرف ۳ گرم چوب میخک در روز می تواند به کنترل میزان قند و چربی خون کمک کند. می توانید این ادویه را به غذاهایتان اضافه کنید و یا اینکه با صلاحدید پزشکتان از مکمل های موجود در بازار استفاده کنید.

میخک، در کنترل قند خون به دیابتی ها کمک زیادی می کند

 پونه ی کوهی یک سبزی فوق العاده برای کاهش قند خون
پونه ی کوهی یکی از آن سبزیجات معطر فوق العاده است که عطر و طعم خوبی به غذاها می دهد. علاوه بر این افرادی که به دنبال راهی برای کاهش قند خون و سالم ماندن هستند نیز می توانند به این گیاه اعتماد کنند. نتایج پژوهش ها نشان می دهند که پونه ی کوهی مانند رزماری می تواند به کنترل ترشح انسولین کمک کند. می توانید از روغن خوراکی این گیاه (آن را با یک لیوان آب مخلوط کنید) یا از مکمل های موجود در بازار استفاده کنید.

پونه ی کوهی می تواند به کنترل ترشح انسولین کمک کند و قند خون را پیایین بیاورد

 

دکتر نگین از مرکز سلامت

تحریریه مرکز سلامت از مجموعه‌ای از پزشک‌های عمومی و رزیدنت‌های تخصصی برای تولیدمحتواهای خود در زمینه سلامت و بهداشت استفاده می‌کند. با خیالِ راحت این اطلاعات را مورد استفاده قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً عبارت زیر را حل کنید *

دکمه بازگشت به بالا