بیماری‌ها و راه درمان

۱۰ نکته درباره دندان و دندانپزشکی

شاید باورتان نشود که با روش غلط مسواک زدن و عادت‌های نادرست چه عواقب ترسناکی در انتظار سلامت دندان‌هایتان خواهد بود. در ادامه نکاتی را خواهید خواند که آرزو می‌کنید کاش زودتر می‌دانستید.

 

۱٫ مراقب مسواکتان باشید.
دندان‌پزشکان همیشه توصیه می‌کنند هر سه ماه یک‌بار مسواکتان را دور بیندازید و مسواکی نو را جایگزین آن کنید. دلیل این اقدام احتیاطی تشکیل باکتری‌های خاص در مسواک و تجمع آن‌ها در درازمدت است؛ اما آنچه را که احتمالاً نمی‌دانید این است که مسواکتان را خارج از فضای دستشویی که محل جمع شدن باکتری‌هاست، نگه‌دارید.

 

۲٫ مراقب دریل مخصوص دندانپزشکی باشید
جالب است بدانید این دریل ۱۵ برابر سریع‌تر از هر ماشین مسابقه ایست که تاکنون وجود داشته است؛ بنابراین اجازه بدهید تا دندان‌پزشکتان با آرامش کارش را انجام بدهد. لوله کوچک آبی که در حین دریل دردهان شما گذاشته می‌شود، از سوختن دهانتان در اثر گرمای تولیدشده توسط دریل جلوگیری می‌کند.

 

۳٫ گوش‌به‌زنگ هر نشانه‌ای جدید در وضعیت دهانتان باشید.
علی‌الخصوص اگر در هنگام مسواک زدن دچار خونریزی لثه شدید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید چراکه از نشانه‌های بیماری لثه است؛ اما باید بدانید چنانچه در این کار تأخیر کنید باکتری‌های درون دهانتان شروع به خوردن لثه و دندان‌هایتان خواهند کرد.

 

۴٫ مراقب ابزار دندانپزشکی بی‌کیفیت و در مقابل حق ویزیت‌های بالا باشید
به‌منظور کاستن از هزینه‌های دندانپزشکی برخی دندان‌پزشکان از ابزار بی‌کیفیت ساخت تایوان و چین استفاده می‌کنند و مطمئن باشید برخی از آن‌ها در کارخانه‌هایی ساخته‌شده‌اند که شما برای دشمنتان هم‌آرزو نخواهید کرد.

 

۵٫ نقره‌ای که با آن دندان را پر می‌کنند حاوی جیوه است
حفره‌های و ریشه دندان را با نقره که حاوی جیوه است، پر می‌کنند. این ماده با مرور زمان و تماس دندان‌ها ساییده و با جویدن آدامس تشدید می‌شود. صدمات ناشی از وجود یکی از خطرناک‌ترین مواد دنیا (جیوه) دردهانتان جبران‌ناپذیر است. اثرات بسیار منفی این ماده بر روی دهان به‌مرورزمان آشکار می‌شود ازجمله ثابت‌شده که پر کردن دندان با جیوه باعث اختلال در سیستم عصبی بدن و بیماری هایی ام‌اس و صَرع می‌شود.

 

۶٫ در مصرف فلوراید اعتدال را رعایت کنید
هرچند مصرف فلوراید به‌سلامت بدن کمک می‌کند اما در تازه‌ترین تحقیق ثابت‌شده است که مصرف بی‌رویه فلوراید باعث اختلال در تولیدمثل، پایین رفتن سطح آی‌کیو (IQ)، صدمه مغزی، آرتروز و شکستگی استخوان خواهد شد.

 

۷٫ قبل از رفتن به دندانپزشکی اکیداً از مصرف آسپیرین خودداری کنید
آسپرین باعث رقیق شدن و عدم انعقاد خون می‌شود. حتی اگر قرار ویزیت شما برای کار ساده‌ای مثل پاک کردن حاشیه لثه‌هایتان است هرگز پیش از آن آسپرین مصرف نکنید چراکه تا ۲۴ ساعت بعد هر نوع خونریزی بند نمی‌آید.

 

۸٫ مسواک بزنید، مسواک بزنید، مسواک بزنید!
آنچه نمی‌دانید این است که باکتری‌های درون دهانتان منتظر وعده‌غذای بعدی‌تان نخواهند شد و برای تغذیه خود بلافاصله به سراغ خوردن دندان‌ها می‌روند تا فرسودن نهایی آن‌ها پیش می‌روند تا جایی که دیگر دندانی برایتان باقی نمی‌ماند.

 

۹٫ سرطان دهان در کمین افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند
در جدیدترین تحقیقات دانشمندان دریافته‌اند که مراقبت ضعیف از دندان‌ها خطر ابتلا به سرطان حفره دهان را بالا می‌برد. تا پیش‌ازاین تصور می‌شد که دلیل اصلی سرطان دهان ریشه در مصرف سیگار دارد. این مسئله تا به امروز نیز برجای خود باقی است اما در تحقیقی به‌تازگی ثابت‌شده رابطه بسیار قوی میان باکتری‌های نهفته دردهان و رشد سلول‌های سرطانی وجود دارد.

 

۱۰٫ ذات‌الریه

در این بیماری مرگبار باکتری‌ها به ریه‌ها حمله کرده و آن را از مایعات لبریز می‌کنند به‌گونه‌ای که با هر بار سرفه به بیرون ریخته می‌شوند. آنچه نمی‌دانید این است که اگر نظافت دندان را نادیده بگیرید باکتری‌های درون دهانتان از طریق سیستم تنفسی به ریه می‌روند و احتمال ابتلا به سینه‌پهلو را بالا می‌برند.

دکتر نگین از مرکز سلامت

تحریریه مرکز سلامت از مجموعه‌ای از پزشک‌های عمومی و رزیدنت‌های تخصصی برای تولیدمحتواهای خود در زمینه سلامت و بهداشت استفاده می‌کند. با خیالِ راحت این اطلاعات را مورد استفاده قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً عبارت زیر را حل کنید *

دکمه بازگشت به بالا