تغذیه

رژیم غذایی متعادل چه ویژگیهایی دارد؟

یک رژیم غذایی متعادل، می بایست تمام مواد حیاتی را دارا باشد، تا بدن را سالم نگه دارد. در هر لحظه، بدن ما نیاز به فرآیندهای پیچیده زیستی مورد نیازش دارد تا شما را زنده نگه دارد. تمامی این فرایندها، بستگی به غذایی دارند که می خورید. بطور کلی، نوع غذایی که می خورید، بر روی سلامت شما تأثیر دارد. رژیم غذایی شما بر روی پوست، وضعیت سلامت و عملکرد اندام های شما تاثیر می گذارد.

ویژگیهایی رژیم غذایی متناسب

ولی چه عواملی یک رژیم متعادل را درست می کند؟ در اینجا، تمامی شاخصهایی را که به یک رژیم متعادل مربوط می شوند ، برای شما فهرست کرده ایم:

جایگاه پروتئین در رژیم غذایی متعادل

پروتئین، آمینواسید بدن را تأمین می کند. آمینواسید، مصالح اصلی سلامتی بدن است. این مواد مغذی، به رشد ، ترمیم و حفظ سلول کمک می کنند. بدون پروتئین ، سلول از بین می رود. منابع پروتئین، به یک میزان نیستند. بعضی ها غنی از چربی اشباع شده هستند که می توانند عامل بیماریهای قلبی – عروقی شوند. برای نگه داری تعادل رژیم غذایی، منابعی همانند ماهی، ماکیان، حبوبات، لبنیات کم چرب و مقدار کم گوشت قرمز را انتخاب کنید.

جایگاه کربوهیدرات در رژیم غذایی متعادل

برخلاف تصور عامه مردم، کربوهیدراتها برای سلامتی مضر نیستند. کربوهیدرات، انرژی را بسیار سریع به بدن می رساند. دو نوع کربوهیدرات داریم: ساده و مرکب. کربوهیدرات ساده در محصولات فرآوری شده و تصفیه شده از قبیل برنج سفید، پاستای سفید، نان سفید و پاستای شیرین پیدا می شود. شما باید از این کربوهیدراتها پرهیز کنید، زیرا بسرعت میزان قند خون شما را بالا می برند. نوسان در میزان گلوکز، باعث اختلال در قند خون می شود و میل شدید را به دنبال دارد.
کربوهیدرات مرکب، که به آرامی می سوزد، در حبوبات، سبزیجات، تمامی غلات و میوه ها پیدا می شود. این نوع، کربوهیدراتی است که شما باید مصرف کنید. غذاهای تصفیه نشده، باعث نوسان میزان قند خون نمی شوند و نهایتاً هم، احساس گرسنگی شدید به شما دست نمی دهد. این منابع کبربوهیدرات مرکب، سرشار از مواد مغذی حیاتی و آنتی اکسیدانها هستند.

جایگاه چربیها در رژیم غذایی متعادل

چربی بر می گردد به چربی محلول ویتامینهای A,D,E,K . چربیهای مفید ( اشباع نشده و اسید چرب امگا۳) ، کلسترول بد را در بدن کاهش می دهند. چربیهای ترانس و اشباع شده، چربیهای مضری هستند که عامل بیماریهای قلبی هستند. منابع غنی چربیهای سالم، روغن ماهی، آواکادو، آجیل و روغن زیتون هستند.

ویتامین و مواد معدنی در رژیم غذایی

ویتامین و مواد معدنی بر می گردد به ارگانیک و غیر ارگانیک بودن آنها. این مواد مغذی سازنده و حافظ یک بدن سالم هستند. ویتامینهای A,B,C,D,E به نگهداری سالم اندامها کمک می کنند. این مواد مغذی، سیستم ایمنی بدن را تأمین می کنند، به رشد مناسب کمک می کنند و تقویت کننده سلامت هستند. برای بهره مندی به رژیم غذایی متعادل و متناسب باید به تمام این موارد توجه کرد.

از سوی دیگر، مواد معدنی مانند کلسیم، سدیم، کلراید، پتاسیم، روی و فسفر به سلامت استخوان و دندان کمک می کنند، در بازسازی سلولهای جدید دخیل هستند و به اکسیژن رسانی اندامها، کمک می کنند.

نقش آب در رژیم غذایی متعادل

بی آبی، بسیار برای بدن خطرناک است. ۶۰ درصد بدن انسان را آب تشکیل می دهد. مایعات بدن شما، سموم را از بدن دفع می کنند، مواد مغذی را به سلولها می رسانند و اندام را روغن کاری می کنند. شما حداق به ۸ لیوان آب در روز نیاز دارید تا سلامت بمانید.

نقش فیبر رژیمی در رژیم غذایی متعادل

ما دو نوع فیبر رژیمی داریم: ” محلول و نامحلول” . فیبر محلول، میزان گلوکز را تنظیم و عملکرد روده را نیز بهینه می کند. این مواد مغذی به هضم کمک می کنند و خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند. از سوی دیگر، فیبرهای نامحلول، به هضم کمک می کنند و موجب کاهش وزن می شوند. این مواد مغذی، اشتهای کاذب را از بین می برند و برای طولانی مدت، شما را سیر نگه می دارند.

دکتر نگین از مرکز سلامت

تحریریه مرکز سلامت از مجموعه‌ای از پزشک‌های عمومی و رزیدنت‌های تخصصی برای تولیدمحتواهای خود در زمینه سلامت و بهداشت استفاده می‌کند. با خیالِ راحت این اطلاعات را مورد استفاده قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً عبارت زیر را حل کنید *

دکمه بازگشت به بالا