رژیم درمانی

بهترین و بدترین غذاها برای کبد چرب

بهترین و بدترین غذاها برای کبد چرب
بهترین و بدترین غذاها برای کبد چرب

 

کبد چرب در اثر تجمع چربی در سلول های کبد به وجود می آید و در افرادی که دچار اختلال در متابولیسم بدن هستند و چربی و قند خونشان بالاست، بیشتر دیده می شود. البته فردی که به آن مبتلا می شود، زمینه ژنتیکی هم دارد. در این بیماری تری گلیسیریدی که در سلول ها تجمع یافته از سلول های کبدی خارج نمی شود. وقتی به تدریج چربی در سلول های کبدی جمع می شود، اصطلاحاً می گویند فرد دچار کبد چرب غیر الکلی شده است.

 

با بروز استرس یا بیماری های جزئی که بر سیستم ایمنی تأثیر می گذارند، سلول هایی که دچار تجمع چربی شده اند، ملتهب می شوند و فاز دوم بیماری به شکل هپاتیت چرب غیرالکلی بروز می کند. تا این مرحله کبد چرب قابل درمان است اما در صورتی که فرد متوجه نشود یا پیگیر درمان نباشد، وارد مرحله سیروز و بدخیمی های کبدی می شود که درمان ندارد زیرا سلول های کبدی تخریب شده اند و راهی جز پیوند کبد باقی نمی ماند.

 

کبد چرب درمان دارویی خاصی ندارد. تغییر در شیوه زندگی، درمان اصلی و پیشگیرانه این بیماری است. فردی که به چاقی مبتلاست، با کمی کاهش وزن بهبود می یابد. مطالعه های مختلف نشان داده اند اگر این افراد ۵ تا ۱۰ درصد وزنشان را کاهش دهند، آنزیم های کبدی به حد طبیعی بازمی گردد. لازم است فرد مبتلا به متخصص تغذیه مراجعه کند و رژیم غذایی خاصی داشته باشد تا هرچه سریع تر بهبود یابد و بیماری اش وارد فاز ۲ و ۳ نشود.

 

خوردنی های مفید برای کبد:
تغییر در شیوه زندگی، درمان اصلی و پیشگیرانه بیماری کبد چرب است.
– چای سبز تأثیر زیادی در پیشگیری از تجمع و رسوب چربی ها در اطراف کبد دارد.

– گیاه خارمریم به صورت مصرف دمنوش یا خشک این گیاه همراه غذا در این زمینه موثر است.
– ریشه زنجبیل ۲ تا ۳ بار در هفته. مصرف دمنوش زنجبیل یا ماست کم چرب حاوی زنجبیل به ویژه در وعده هایی که غذای چرب خورده اید بسیار اهمیت دارد.
– زردچوبه به عنوان چاشنی در همه ی غذاها می تواند استفاده شود.
– عرق کاسنی و عرق شاهتره روزی یک لیوان
– روغن زیتون جایگزین اغلب روغن ها در رژیم غذایی تان شود.
– حبوبات: حبوبات نظیر لوبیاها، نخودها، عدس و … می توانند در پیشگیری از پیشرفت کبد چرب تأثیرگذار باشند. حبوبات دارای پروتئین بالا، فیبر بالا و فاقد چربی اند و به همین خاطر در کاهش وزن بسیار کمک کننده خواهند بود.
– روزی یک قاشق چایخوری سیاهدانه با عسل طبیعی خوب جویده شود.
– نوشیدن یک لیوان آب که در آن عصاره یک لیموترش تازه وجود دارد در آغاز روز می تواند بهترین دارو برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب باشد.

 

خوردنی های مضر برای کبد چرب:
– غذاهای چرب، فست فودها و سرخ کردنی ها
– مصرف زیاد شیرینی جات
– هله هوله های چون چیپس و پفک و کیک و …
– مصرف زیاد سردیجات طب سنتی
– قبل از میل غذا مصرف هر گونه مایعات حتی آب توصیه نمی شود و بهترین زمان نوشیدن هر نوع مایعات حتی آب نیم ساعت قبل از غذا و یا یک ساعت پس از میل غذا است.
– عدم نوشیدن آب یخ مخصوصا آبی که درون آن یخ است.

 

توصیه ها:
– هیچ وعده ی غذایی حتی شام را حذف نکنید. فقط کافی است غذاهای سبک تری را انتخاب نمایید. حذف وعده های غذایی کار را خرابتر می کند.

 

– به طور کلی کاهش مصرف گوشت، چربی و مواد قندی و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات بسیار مفید است.

 

– در مصرف مکمل ها احتیاط کنید؛ چرا که مثلا مصرف بی رویه و بی قاعده ی ویتامین A می تواند یک عامل محرک برای ابتلا به بیماری کبد چرب باشد که در نهایت فرد را با خطر رسوب چربی در بافت های کبد و اختلال در عملکرد این عضو رو به رو می کند.

دکتر نگین از مرکز سلامت

تحریریه مرکز سلامت از مجموعه‌ای از پزشک‌های عمومی و رزیدنت‌های تخصصی برای تولیدمحتواهای خود در زمینه سلامت و بهداشت استفاده می‌کند. با خیالِ راحت این اطلاعات را مورد استفاده قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً عبارت زیر را حل کنید *

دکمه بازگشت به بالا