پیشگیری از بیماری‌ها

چطور از آلودگی هوای خانه جلوگیری کنیم؟

چطور از آلودگی هوای خانه جلوگیری کنیم؟
چطور از آلودگی هوای خانه جلوگیری کنیم؟

 

هر سال تقریباً ۲ میلیون نفردر سراسر جهان به دلیل آلودگی هوا، جان خود را از دست می دهند بنابر این حق دارید در زمان آلودگی هوا نگران سلامت خود و خانواده تان باشید. رعایت نکات لازم برای حفظ سلامتی در بیرون از منزل کافی نیست و باید در داخل منزل نیز به آن توجه جدی داشت . اما چگونه؟

 

گردگیری:
بسیاری از ما به علت مشغله کاری که داریم از گردگیری صرف نظر می کنیم. اما تراکم پیدا کردن خاک یکی از علت های اصلی مشکل تنفسی است. برای تمیزی بیشتر ، بهتر است از دستمال مرطوب برای گردگیری مبلمان، پنکه های سقفی،چراغ و یخچال استفاده شود.

 

دستگاه تصفیه:
دستگاه های خوب دارای فناوری نانو است که با مواد آلاینده هوا مقابله می کند. این فناوری همچنین با ایجاد جریان هوا، منزل را از گرد و خاک تمیز می کند .

 

گردش هوا:
گردش درست هوا در منزل بسیار لازم است بنابر این پنجره ها را باز نگه دارید. برای مدتی، پنکه را روشن بگذارید تا هوا تمیز شود. هنگام پخت و پز فن را روشن بگذارید تا مانع از ماندن دود،بخار و مواد آلاینده در منزل شود .

 

وسایل منزل را درست انتخاب کنید:
پارکت را به فرش ترجیح دهید، چون فرش کک ، خاک و مواد آلاینده را جذب و در خود حفظ می کند(توصیه به مبتلایان به آلرژی). کرکره را که گرد و خاک کمتری به خود جذب می کند و نگه می دارد به پرده ترجیح دهید. همچنین می توانید گیاهان آپارتمانی در منزل قرار دهید تا هوای داخل را از آلاینده ها تمیز کند.

 

شست وشوی منظم لباس ها:
پارچه ها و ملحفه ها مکان مناسبی برای زندگی کک است و باید به طور منظم شسته شود.هر نوع لباس یا ملحفه و پتویی را قبل از استفاده کردن بشویید.

 

از دود پرهیز شود:
دود سیگار، بخاری و حتی شمع که مواد آلاینده در هوا رها می کند، برای سلامت ریه ها بسیار مضر است بنابراین به هیچ کس حتی به مهمان تان، اجازه سیگار کشیدن را ندهید!

 

جارو برقی بزنید:
تمیز کردن کل منزل سلامت شما و خانواده را تضمین می کند . به طور منظم باید فرش ها ، مبلمان ها ، کرکره ها و پرده ها را تمیز کنید و جارو برقی بکشید .

 

از رایحه طبیعی استفاده کنید :
رایحه های مصنوعی ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر و مواد آلاینده باشد؛ به جای استفاده از آن می توانید از مواد معطر طبیعی استفاده کنید مانند جوشاندن آب حاوی کمی دارچین،هل و…

 

میزان رطوبت کنترل شود:
رطوبت ، کپک و کک را جذب می کند. بنابراین، کنترل سطح رطوبت داخل منزل مهم است و باید زیر ۵۰ درصد باشد.

 

ورود با کفش ممنوع :
کفش گرد و خاک و عوامل حساسیت زای زیادی را با خود به داخل خانه می آورد. یک منزل عاری از گرد و خاک به حفظ سلامت خانواده کمک می کند .

دکتر نگین از مرکز سلامت

تحریریه مرکز سلامت از مجموعه‌ای از پزشک‌های عمومی و رزیدنت‌های تخصصی برای تولیدمحتواهای خود در زمینه سلامت و بهداشت استفاده می‌کند. با خیالِ راحت این اطلاعات را مورد استفاده قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً عبارت زیر را حل کنید *

دکمه بازگشت به بالا