تغذیه

۸ نکته در مورد نخوردن گوشت

8 نکته در مورد نخوردن گوشت
8 نکته در مورد نخوردن گوشت

 

مصرف یا عدم مصرف گوشت کاملاً یک انتخاب شخصی است. در حالی‌که برخی افراد نمی‌توانند دوری از مواد گوشتی را در ذهن خود تصور کنند، برخی افراد ممکن است، درک کنند رژیم غذایی گیاهی سالم‌تر و قابل تحمل‌تر است. آژانس سرطان سازمانی جهانی سلامت (WHO) گزارش هشدار دهنده‌ایی در اکتبر ۲۰۱۵ منتشر کرد.

 

گزارش بر اساس تحقیقات ۲۰ ساله در مورد پتانسیل عامل سرطان در ۲ گروه طرفداران گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده انجام شده بود. گوشت قرمز شامل همه انواع گوشت از جمله گوشت گاو، بره، گوساله، گوسفند، خوک و اسب می‌شود. گوشت فرآوری شده شامل گوشتی است که فرآیندهای نمک‌زنی، نگه‌داری، دودزنی و تخمیر بر روی آن انجام شده و دیگر به صورت طبیعی نیست. از جمله گوشت‌های فرآوری شده می‌توان به سوسیس، هات داگ، گوشت کنسرو شده، گوشت دودی، همبرگر و غیره اشاره کرد.

 

زیاده روی در مصرف گوشت چه عوارضی دارد و کاهش مصرف چه فوایدی دارد؟
بر اساس تحقیقات، مصرف منظم گوشت‌های فرآوری شده با سرطان روده ارتباط مستقیم دارد. مصرف روزانه ۵۰ گرم گوشت فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان را در شخص بالا می‌برد. پیش‌تر از این محققان اثبات کرده بودند که مصرف گوشت‌های فرآوری شده به تنهایی سرطان زا نیستند. خطر سرطان زمانی بالاتر می‌رود که شخص از همه نوع گوشت قرمز و فرآوری شده استفاده کند.

 

در حالی‌که فواید تغذیه‌ایی گوشت قرمز قابل توجه هستند، خطرهای سلامتی برای شخصی که مرتباً گوشت قرمز مصرف می‌کند از فواید آن مهم‌تر است. وقتی پای سلامتی و تغذیه در میان است باید بهترین تصمیم را بگیرید. با ما همراه شوید تا بدانید وقتی تصمیم به قطع مصرف گوشت در رژیم غذایی را دارید، باید بدانید بدن شما چطور تخت تأثیر این موضوع قرار می‌گیرد.

 

۱- ارتقای سلامتی قلب
التهاب، مکانیزم واکنش دفاعی بدن در مقابل حمله میکروارگانیزم‌ها و ویروس‌هایی است که موجب بیماری می‌شوند. به هرحال، غذاهایی مثل گوشت التهاب‌آور هستند و ممکن است موجب تداوم التهاب شوند. تداوم التهاب دلیل بسیاری از بیماری‌ها مثل بیماری قلبی است.

 

Neu5Gc  یک مولکول است که در بدن تولید نشده و در گوشت قرمز یافت می‌شود. بر اساس نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۵، وقتی شما گوشت قرمز مصرف می‌کنید، بدن شما با فعال سازی التهاب به عنوان پاسخ سیستم ایمنی به این مولکول خارجی پاسخ می‌دهد. با مصرف منظم گوشت قرمز بدن مرتباً با تداوم التهاب به این موضوع پاسخ می‌دهد.

 

همچنین بر اساس نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۳، گوشت قرمز ترکیبی به نام ال-کارنتین (L-carnitine) دارد، زمانی‌که این ترکیب با باکتری روده واکنش نشان دهد موجب بسته شدن رگ‌های خونی می‌شود. رگ‌های خونی مسدود شده یکی از عوامل بیماری‌های قلبی عروقی وابسته به مرگ است. از طرف دیگر، رژیم غذایی گیاهی عمدتاً ضد التهاب هستند و موجب سلامتی قلب می‌شوند.

 

۲- دوری از خطر ابتلا به سرطان
تورم یکی از دلایل بیماری‌هایی که موجب مرگ می‌شوند از جمله سرطان است. تحقیقات اخیر رابطه بین افزایش خطر ابتلا به سرطان و مصرف گوشت قرمز را اثبات کرده‌اند. بر اساس نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۰۴ مصرف گوشت زیاد با شیوع سرطان روده (سرطان روده بزرگ، راست روده و شکم) ارتباط دارد.

 

وقتی گوشت با درجه حرارت بالا پخته یا دودی می‌شود، باعث آزاد سازی مواد شیمیایی می‌شود که DNA انسان را تغییر داده و آن‌ها را مستعد ابتلا به سرطان می‌کند. رژیم غذایی گیاهی چنین مشکلات و پیامدهایی را در بر ندارد. گیاه خواران نسبت به گوشت خواران کمتر مستعد و در خطر ابتلا به سرطان هستند.

 

تغییر رژیم غذایی از گوشت به گیاه، تولید و ترشح اسیدهای صفرا و استرول‌های خنثی را کاهش داده و متعاقباً موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان روده می‌شود. اسیدهای صفرا و استرول‌های خنثی جزو عوامل خطرناک ابتلا به سرطان روده هستند.

 

۳- فرصت زندگی طولانی‌تر
بر اساس نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۰۳ در مورد الگوی زندگی افراد گیاه‌خوار و گوشت‌خوار، محققان دریافتند افراد گیاه‌خوار زندگی طولانی‌تری نسبت به افراد گوشت خوار دارند. براساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۲، افرادی که بیشتر گوشت قرمز مصرف کرده بودند زودتر به سرطان و مرگ دچار شده بودند.

 

۴- کاهش وزن
تغییر رژیم غذایی از گوشت به رژیم کم کالری گیاهی موجب شروع فرایند کاهش وزن در تمامی افراد می‌شود. بر اساس نتایج تحقیقی در سال ۲۰۰۷ مشخص شد، رژیم غذایی کاملاً گیاهی با کاهش وزن افراد دارای اضافه وزن در طول دوره یک الی دو ساله رژیم گیاهی مرتبط است. رژیم گیاهی غنی از فیبر است و فیبر با شاخص توده بدنی پایین و وزن ارتباط مستقیم دارد. غذاهای گیاهی در مواد مغذی غنی‌تر و در کالری پایین‌تر از غذاهای گوشتی هستند.

 

۵- جلوگیری از دیابت
مقاومت به انسولین شرایطی است که بدن شروع به مقابله با انسولین می‌کند. انسولین هورمونی است که سطح بالای قند خون را کنترل می‌کند. افزایش وزن به خصوص در ناحیه شکم با توسعه دیابت مرتبط است. رژیم کم کالری گیاهی موجب کنترل وزن و تنظیم حساسیت انسولین در بیماران دیابتی می‌شود.

 

گوشت قرمز به خصوص نوع فرآوری شده شامل مقدار زیادی سدیم، نیترات و نیتریت است. همه این مواد از طریق جلوگیری از فعالیت سلول‌های بتا مسئول تولید انسولین، حساسیت انسولین را بالا می برند. غذاهای گیاهی خطر دیابت را کاهش می‌دهند.

 

۶- کنترل فشار خون
براساس نتیجه یک تحقیق در سال ۲۰۱۵، گوشت قرمز با فشار خون بالا ارتباط مستقیم دارد. وقتی باکتری‌های روده گوشت قرمز را تجزیه می‌کنند ترکیبی به نام trimethylamine-N-oxide آزاد شده که موجب بالا رفتن فشار خون می‌شود. علاوه بر این، گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی چربی‌های اشباع شده و سدیم است که موجب مسدود شدن رگ‌های خونی و باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود. یک تحقیق در سال ۲۰۱۴ ارتباط رژیم غذایی گیاهی و فشار خون پایین را به اثبات رساند.

 

۷- خلاص شدن از دردهای روماتیسم مفاصل
تحقیقات نشان داده‌اند، رژیم های غذایی مخصوص می‌تواند باعث بهبود و تغییر میکروارگانیسم‌هایی شود که در کاهش درد روماتیسم مفاصل نقش اساسی دارند. بیمارانی که روماتیسم متوسط تا شدید دارند با تغییر رژیم غذایی خود به رژیم گیاهی کم کالری کاهش معنادار علائم روماتیسم و درد را گزارش کردند.

 

۸– بهبود جوش‌های بدن
گوشت منبع غنی از ویتامین B12 است. افزایش این ویتامین می‌تواند موجب بروز جوش و آکنه شود. بر اساس نتایج تحقیقات، منفذهای پوست در افرادی که دچار آکنه شده نسبت به دیگران متفاوت است و همچنین تزریق این ویتامین موجب بروز جوش در بدن می‌شود. بنابراین چون مواد گوشتی غنی از ویتامین B12 هستند، مصرف زیاد مواد گوشتی ممکن است موجب بروز جوش بر روی پوست شود.

 

دکتر نگین از مرکز سلامت

تحریریه مرکز سلامت از مجموعه‌ای از پزشک‌های عمومی و رزیدنت‌های تخصصی برای تولیدمحتواهای خود در زمینه سلامت و بهداشت استفاده می‌کند. با خیالِ راحت این اطلاعات را مورد استفاده قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً عبارت زیر را حل کنید *

دکمه بازگشت به بالا