تغذیه

۱۵ ماده مغذی ارزان و سالم

۱۵ ماده مغذی ارزان و سالم
۱۵ ماده مغذی ارزان و سالم

 

در دنیایی که یک بسته کوچک از مواد غذایی چندین هزار قیمت دارد شنیدن واژه ارزان و سلامت همانند دیدن یک دریاچه پر از آب در یک کویر است. اما این موضوع واقعیت دارد و شما می‌توانید مواد مغذی سالمی را پیدا کنید که ارزان قیمت هستند. در این مقاله قصد داریم ۱۵ مورد از مواد مغذی ارزان قیمت را معرفی کنیم.

 

کنسرو قزل آلا:
ماهی قزل آلا یکی از بهترین منابع برای داشتن مغز و قلبی سالم است. این ماده سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای سلامت انسان بسیار مفید خواهد بود. استفاده از تن ماهی قزل آلا به شما کمک می‌کند نیازی به خرید ماهی گران قیمت نداشته باشید و بتوانید بدون پخت ماهی و ایجاد بوی بدن در آشپزخانه، از فواید آن بهره مند شوید. شما می‌توانید از تن ماهی قزل آلا برای تهیه سالاد نیز استفاده کنید.

 

جوی پرک:
جوی پرک حاوی فیبرهای قابل حل است که کلسترول و قند خون را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید جوی پخته شده را به همراه میوه‌ها و ماست یونانی مصرف کنید. همچنین استفاده از جو به همراه شیر یک صبحانه عالی محسوب می‌شود.

 

توفو:
توفو قیمت زیادی ندارد اما سرشار از پروتئین است و منبع عالی از کلسیم و پتاسیم محسوب می‌شود. این ماده جایگزین عالی برای گوشت است و می‌توان آن را با مواد دیگری مصرف کرد. شما می‌توانید توفو را با مواد مختلفی مزه‌دار کنید.

 

قارچ دکمه‌ای سفید:
همه قارچ‌ها باعث سلامت بدن می‌شود و می توان آن ها را در غذاهای مختلفی مورد استفاده قرار داد. این مواد حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین D هستند و نقش بسیار مهمی در جلوگیری از سرطان پروستات و ابتلا به دیابت نوع ۲ بازی می‌کنند.

 

گلابی:
گلابی یک ماده سالم و موثر برای بدن است. یک گلابی متوسط تقریبا ۱۰۰ کالری و ۶ گرم فیبر دارد و منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C است.

 

گوجه فرنگی کنسروی:
زمانی که صحبت از میوه و سبزیجات به میان می‌آید، به نظر استفاده از مواد تازه بهترین انتخاب است اما گوجه فرنگی کنسروی دارای مزایای بیشتری برای سلامتی است. زیرا این ماده پخته شده است و بدن شما می‌تواند لیکوپن بیشتری جذب کند. برای جذب بهتر لیکوپن شما می‌توانید روی گوجه فرنگی روغن زیتون بریزید.

 

نخود تفت داده شده:
نخود تفت داده شده یک ماده سرشار از فیبر و پروتئین است. شما می‌توانید نخود را در روغن زیتون و با ادویه جات مورد علاقه خود تفت دهید.

 

هویج:
هویج سرشار از فیبر است و منبع عالی از ویتامین A و بتاکاروتن می‌باشد.این مواد برای سلامت چشم و پوست بسیار ضروری است.

 

تخم مرغ:
علاوه بر مصرف مواد غذایی گیاهی بهتر است از تخم مرغ نیز استفاده کنید. این ماده سرشار از پروتئین و لوتئین است.

 

دانه ذرت بو داده:
شما می‌توانید ذرت را در منزل تهیه کنید. ذرت یک غلات سبوس دار محسوب می‌شود و کالری اندکی وارد بدن خواهد کرد.

 

نخود فرنگی منجمد:
نخود فرنگی نیز همانند لوبیا جزو حبوبات محسوب می‌شود و دارای پروتئین و فیبر است. نخود فرنگی منجمد برای نگهداری ایده‌آل است زیرا خراب نمی‌شود.

 

بادام زمینی:

همه ما می‌دانیم که بادام زمینی منبع خوبی از چربی‌های مفید است. کنترل پروتئین این ماده بسیار آسان است.

 

عدس خشک:
عدس منبع خوبی از پروتئین، پتاسیم و فیبر است.بر خلاف سایر حبوبات خشک شده، عدس به سرعت می‌پزد.

 

کنسرو لوبیای سیاه:
این لوبیا نه تنها زیاد گران قیمت نیست بلکه از قبل پخته شده است. یک پیمانه از لوبیای سیاه حاوی ۱۵ گرم از پروتئین و فیبر است و منبع عالی از تیامین، فولات ، آهن و منیزیم محسوب می‌شود. این ماده سرشار از پتاسیم، روی و مس است. بهتر است از کنسروهایی استفاده کنید که نمک زیادی نداشته باشد.

 

جعفری تازه:
شما می‌توانید از جعفری تازه در سالادها و سوپ‌های خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید جعفری را به همراه کمی سیر، گوجه فرنگی، آب لیموی تازه و نمک داخل غذاساز بریزید و خوب ترکیب کنید. این یک تبوله ساده و مقوی است.جعفری کالری اندکی دارد و سرشار از فیبر است. این ماده حاوی پتاسیم و ویتامین C نیز هست.

 

دکتر نگین از مرکز سلامت

تحریریه مرکز سلامت از مجموعه‌ای از پزشک‌های عمومی و رزیدنت‌های تخصصی برای تولیدمحتواهای خود در زمینه سلامت و بهداشت استفاده می‌کند. با خیالِ راحت این اطلاعات را مورد استفاده قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً عبارت زیر را حل کنید *

دکمه بازگشت به بالا