بیماری‌ها و راه درمان

انژیوگرافی چیست؟

انژیوگرافی چیست؟
انژیوگرافی چیست؟

 

آنژیوگرافی، روش استانداردی برای تشخیص تنگی‌ها یا سایر مشکلات عروقی است

 

رگ‌نگاری یا آنژیوگرافی به معنای پرتونگاری از رگ‌های خونی، پس از پر کردن آنها از ماده حاجب، برای مشاهده و معاینه دقیق آنهاست. این روش برای تشخیص پاتولوژی فضای داخلی رگ‌های خونی یا لومن به کار گرفته می‌شود.

نوشته های مشابه

 

روش آنژیوگرافی را نخستین بار، پزشک پرتغالی آنتونیو اگا مونیش António Egas Moniz برای تشخیص برخی بیماری‌های مرتبط با سیستم اعصاب مانند تومورهای آن به کار گرفت، اما اکنون رادیولوژیست‌ها و کاردیولوژیست‌ها با استفاده از x-ray angiography جراحی‌های تهاجمی بسیار ظریفی را در سیستم گردش خونی، بخصوص شریان‌های قلبی انجام می‌دهند.

 

مراحل آنژیوگرافی
آنژیوگرافی، روندی است که دقیق‌ترین اطلاعات ممکن از عروق را تهیه می‌کند و قبل از عمل در اختیار جراح قرار می‌دهد. بر پایه این اطلاعات، جراح می‌تواند برخی بیماری‌ها را بدون نیاز به عمل جراحی باز، درمان کند و در صورت نیاز به عمل باز، این اطلاعات، جراح را در انجام سریع و دقیق یاری می‌رساند. امروزه آنژیوگرافی به منظور تشخیص به صورت سرپایی انجام می‌گیرد.

 

ابتدا از طریق یک کاتتر که به فضای داخل عروقی راه یافته و تا مبدا عروق مورد بررسی هدایت شده است، ماده حاجب به ابتدای رگ مورد بررسی تزریق و سپس تصویربرداری رادیوگرافیک انجام می‌شود. عروق دچار تنگی یا اتساع یا انسداد در تصویر مشخص هستند. آنژیوگرافی، روش استانداردی برای تشخیص تنگی‌ها یا سایر مشکلات عروقی است.

 

کاربرد آنژیوگرافی، شناسایی عروق آسیب‌دیده و عروق گرفته یا تنگ شده است. این کار در نواحی مختلف صورت می‌گیرد که رایج‌ترین آنها عروق قلبی است (بررسی وضعیت عروق کرونری). البته در عروق مغزی یا محیطی نیز گاهی آنژیوگرافی صورت می‌گیرد.

 

مراقبت‌های پس از آنژیوگرافی
ـ حداقل پنج شش ساعت روی تخت استراحت کنید. همچنین ۲ تا ۱۲ ساعت از خم کردن عضوی که برای آنژیوگرافی به کار رفته، (مفصل ران یا مچ دست) خودداری کنید.

ـ پس از ترخیص، به آهستگی قدم بزنید.

ـ تا چند روز از انجام فعالیت شدید و ناگهانی خودداری کنید.

ـ چنانچه درد و تورم در محل آنژیوگرافی وجود داشته باشد، می‌توانید از مسکن استفاده کنید. کمپرس گرم نیز بلامانع است. اگر درد وتورم شدید باشد، به پزشک مراجعه کنید.

ـ سی‌دی و جواب آنژیوگرافی را از بخش آنژیو تحویل بگیرید و در مراجعات بعدی به پزشک همراه داشته باشید.

دکتر نگین از مرکز سلامت

تحریریه مرکز سلامت از مجموعه‌ای از پزشک‌های عمومی و رزیدنت‌های تخصصی برای تولیدمحتواهای خود در زمینه سلامت و بهداشت استفاده می‌کند. با خیالِ راحت این اطلاعات را مورد استفاده قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً عبارت زیر را حل کنید *

دکمه بازگشت به بالا